woensdag 27 oktober 2010

Column | Elevator Pitch: Wat een Onzin!

Geliefd thema bij ondernemers: de elevator pitch. Het idee is als volgt. U stapt een lift binnen in een hoog gebouw en ineens staat u naast de allerbelangrijkste directeur. En aangezien die straks weer uit de lift stapt, heeft u pakweg een halve minuut om indruk op de beste man te maken. En dus steekt u van wal met uw strak ingestudeerde praatje. En vanwege dit idee staan veel ondernemersbijeenkomsten in het teken van het oefenen van zo’n pitch. Er zijn zelfs trainingen om uw elevator pitch goed in te studeren. Terwijl het toch echt onzin is. De hoogste tijd om deze ondernemersmythe te doorbreken!

Opdrachten verwerven doe je niet in een lift. Ik moet de eerste ondernemer nog tegenkomen die op deze manier een opdracht in de wacht heeft gesleept. Elevator pitches zijn een zwaar overschat instrument. Welke masochist gaat er nu een vooraf bedacht verhaaltje instuderen en afdraaien aan ieder die het horen wil? ‘Hallo. Mijn naam is Piet van der Plas en mijn missie is om samen met u mijn innovatieve concept te gebruiken om uw bedrijfsresultaten te verbeteren’. Gaat u daar zaken mee doen?

Een elevator pitch is een gesproken flyer. Een verkooppraatje van de ergste categorie. Kern van de boodschap is immers altijd: 'Wij zijn interessant! Doe zaken met ons!'. Ook op netwerkborrels kom je wel eens mensen tegen die zo’n tekst hebben ingestudeerd. Het begint altijd met een .. lees verder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten